Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Katastrofa Air India. Kapitan odciął dopływ paliwa?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Katastrofa Air India. Kapitan odciął dopływ paliwa?
fot. Piotr Bożyk
Wstępny raport katastrofy boeinga 787 Air India wskazuje, że najbardziej prawdopodobną przyczyną katastrofy było odcięcie dopływu paliwa przez kapitana Dreamlinera.

Najtragiczniejsza katastrofa lotnicza od dekady – „Liniowiec Marzeń”, który wykonywał loty Ahmedabad – Londyn, rozbił się tuż po starcie z indyjskiego lotniska – pochłonęła 260 ludzkich żyć. Choć dochodzenie wciąż trwa, Biuro Badania Wypadków Lotniczych w Indiach opublikowało wstępny raport.

Z dokumentu wynika, że tuż po starcie (zaledwie sekundę po oderwaniu się kół od ziemi) przełączniki dopływu paliwa do jednostek napędowych zostały przestawione z trybu „praca” na „odcięcie”. Nie ustalony został jeszcze pilot, który miał dokonać takiego czynu, lecz dowody mają wskazywać, że było to „dzieło” kapitana rejsu Air Indii.

Dowódcą samolotu był 56-letni Sumeet Sabharwal, który miał nalot w wysokości 15 638 godzin i, według indyjskiego rządu, był również instruktorem w indyjskich liniach lotniczych. Drugim pilotem był 32-letni Clive Kunder, który osiągnął 3 403 godziny nalotu.

Efektem nagłego wyłączania się obu silników było uruchomienie się zapasowego źródła zasilania (awaryjna turbina powietrza naporowego), lecz samolot zaczął szybko tracić wysokość. Próba ponownego włączenia jednostek napędowych przez pilotów nie udała się, gdyż boeing o szerokim kadłubie leciał wolno na zbyt niskim pułapie, aby odzyskać utracony ciąg.

Agencja Reutera, powołując się na wewnętrzne ustalania indyjskiego flagowca, informuje, że Dreamliner był w dobrej kondycji, a audyt dokumentacji wykazał brak zaniedbań konserwacyjnych i usterek technicznych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Uchybienia bezpieczeństwa w Air India

Pasażer i linie lotnicze

Uchybienia bezpieczeństwa w Air India

Mateusz Kieruzal 25 czerwca 2025

Katastrofa B787 Air India. Prawdopodobna przyczyna tragedii Dreamlinera

Pasażer i linie lotnicze

Konflikt Indie – Pakistan. Air India chce dużego odszkodowania

Prawo i polityka

Air India zamawia kolejnych 100 samolotów od Airbusa

Pasażer i linie lotnicze

FIA2024: Pokład nowego airbusa A350 linii Air India (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Uchybienia bezpieczeństwa w Air India

Pasażer i linie lotnicze

Uchybienia bezpieczeństwa w Air India

Mateusz Kieruzal 25 czerwca 2025

Katastrofa B787 Air India. Prawdopodobna przyczyna tragedii Dreamlinera

Pasażer i linie lotnicze

Konflikt Indie – Pakistan. Air India chce dużego odszkodowania

Prawo i polityka

Air India zamawia kolejnych 100 samolotów od Airbusa

Pasażer i linie lotnicze

FIA2024: Pokład nowego airbusa A350 linii Air India (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij